با ما در تماس باشید.
آدرس و شماره تماس
989369328864+
ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر
آدرس: ایران، تهران، خیابان فرمانیه
در سالهای اخیر که سهم فضای دیجیتال در زندگی روزمره مردم بیش از پیش است، اهمیت محتوا بیشتر خود را نشان داده است. اما برای تولید محتوا چه باید کرد؟ با چه برنامهای باید محتوا تولید کرد؟ قبل از تولید محتوا چه باید کرد؟ چطور باید شناخت مناسب از مخاطب هدف پیدا کرد؟ چطور باید رقبا و بازار را بررسی کرد؟ پاسخ همه این سوالات مفهومی به نام استراتژی محتواست. با استفاده از استراتژی محتواست که کسبوکارها برنامه مشخصی را برای تولید و انتشار محتوا تدوین میکنند. در این مطلب سعی داریم شما را بیشتر با استراتژی محتوا آشنا کنیم، با ما همراه باشید.
استراتژی محتوا بر برنامهریزی، ایجاد، ارائه و مدیریت محتوا متمرکز است. محتوا نه تنها شامل کلمات موجود در صفحه میشود، بلکه شامل تصاویر و فایلهای چندرسانهای نیز میشود. اطمینان از داشتن محتوای مفید و قابل استفاده، که به خوبی ساختار یافته است و به راحتی پیدا میشود، برای بهبود تجربه کاربری یک وب سایت یا صفحات شبکه مجازی، حیاتی است.
هدف استراتژی محتوا ایجاد محتوای معنادار، منسجم، جذاب و پایدار است. درکتاب استراتژی محتوا برای وب، به طور مفصل درباره مزایا و چگونگی ایجاد استراتژی صحبت میشود و تاکید میکند که استراتژی شما به شما کمک میکند در مورد آنچه باید ایجاد شود و مهمتر از آن چرایی ایجاد محتوا بیشتر بدانید.
در آخر با بیان ساده باید گفت که استراتژی محتوا به شما کمک میکند که شناخت مناسبی از مخاطب هدف داشته باشید، بازار را بررسی کنید، رقبا را مورد ارزیابی قرار دهید و در نهایت با توجه به اهداف کسبوکارتان برنامه محتوایی خود را تدوین کنید. اگرچه در بیان بسیار ساده به نظر میرسد اما تدوین استراتژی محتوا کاری پیچیده و تخصصی است. اگر به مشاوره در حوزه تدوین استراتژی محتوا نیاز داشتید میتوانید با مشاوران کسبوکار آژانس دیجیتال اپروچ در تماس باشید.
در حوزه استراتژی محتوا دو رویکرد مهم وجود دارد. برخی معتقدند که برای معرفی برند نیاز است مردمگرا باشید و محتوا در درجه دوم اهمیت قرار دارد. اما برخی دیگر اهمیت محتوا را بیشتر میدادند. در ادامه به مقایسه این دو میپردازیم. مثل باقی مقایسهها نمیتوان بهتر یا بدتر بودن یکی را نسبت به دیگری به طور دقیق مشخص کرد و این تصمیم شما و تیم مشاورهای شماست که کدام مسیر را انتخاب کنید.
در فضای محتواگرایی تمرکز بر شناسایی اهداف است و محتوای مورد نیاز پس از بررسیهای متوالی مشخص شده و برنامهریزی تولید آن انجام میشود. این مدل بر محتوا برای اجرای موفقیت آمیز استراتژی اصلی تمرکز دارد و ویژگیهایی مانند معماری پیام، مخاطبان، لحن و… را مد نظر قرار میدهد.
در مقابل نگاه مردمگرایی بر روی افراد و نحوه تولید محتوا توسط افراد یک کسبوکار تمرکز دارد، اینکه چه کسی، چگونه و در چه زمانی باید محتوا را تولید و منتشر کند. در واقع در این مدل تمرکز روی افراد سازمان است تا بتوانند محتوای مورد نیاز استراتژی را تولید و عرضه کنند.
یکی از موارد بسیار مهم در استراتژی محتوا، توجه به چرخه حیات محتواست. موضوع مهمی که اگر در تدوین استراتژی به آن دقت نشود ممکن است مشکلات زیادی را در فاز تولید ایجاد کند.
بهطور استاندارد برای محتوا یک چرخه پنج مرحلهای را در نظر گرفتهاند. در واقع محتوا از قبل از ایجاد تا بعد از انتشار پنج مرحله را دنبال میکند که توجه به آن میتواند میزان موفقیت محتوا را افزایش دهد. در ادامه به بررسی این پنج مرحله پرداختهایم.
1. تجزیه و تحلیل: مصاحبه با ذیفعان و مخاطبان محتوا، تجزیهوتحلیل محتوای رقبا، بررسی بازار میتواند به شما دید مناسبی ارائه دهد. در این مرحله سایتها و شبکههای اجتماعی رقبا بررسی میشود. از طرف دیگر بررسی دقیق روی مخاطب هدف انجام خواهد شد. نتایج این بخش میتواند به ایجاد بینش نسبت به کسبوکار، رقبا، مخاطب، بازار و استراتژی احتمالی محتوا کمک کند.
2. استراتژی: طبقهبندی حوزههای فعالیت محتوایی کسبوکار، اینکه کسبوکار شما باید چه محتوایی را تولید و منتشر کند و چه محتوایی را نباید تولید و منتشر کند، به عنوان استراتژی در نظر گرفته میشود. این مرحله یکی از مهمترین مراحل چرخه تولید محتواست. اگر از بینش بدست آمده در مرحله قبلی استفاده نکرده باشید احتمال اینکه بتوانید در این مرحله موفق باشید بسیار پایین خواهد بود.
3. برنامهریزی طراحی: مرحله سوم نقطه میانی چرخه تولید محتواست. جایی که شما باید برنامهریزی کنید که هر محتوایی که تولید میکنید در چه زمانی با چه ویژگیهایی باید تولید و منتشر شود. این مرحله بهطورمعمول توسط یک استراتژیست محتوا انجام میشود. اگر نیاز به استراتژیست محتوا داشتید با آژانس دیجیتال اپروچ در تماس باشید. استراتژیستها با استفاده از دانش و استراتژی اولیه که در دو مرحله قبلی به آن رسیدند و با استفاده از بینشی که نسبت به تیم تولید محتوا و کسبوکار دارند برنامهریزی دقیقی را انجام داده و خروجی این بخش را به صورت یک پلن (تقویم محتوایی) ارائه میکنند. این تقویم محتوایی به کسبوکار و تیم تولید محتوا کمک خواهد کرد که براساس زمانبندی مشخص و با استفاده از دادههای مناسب محتوا مورد نیاز مخاطب هدف را تولید کنند.
4. ایجاد: تولید محتوای متنی و گرافیکی چهارمین مرحله از چرخه حیات محتواست. در این مرحله محتوا به صورت ملموس متولد میشود. ترجمه استراتژی محتوایی به محتوا کار سادهای نیست. تیمهای تولید حرفهای میتوانند به بهترین نحو محتوای مورد نیاز کسبوکارها را تولید کنند. این محتوا قرار است همه نتیجه بدست آمده در سه مرحله قبلی را به زبان مخاطب هدف ترجمه کند. بنابراین یکی دیگر از مراحل پیچیده و سخت در حوزه استراتژی محتوا تولید و نظارت بر تولید است.
5. حفظ: بعد از تولید و انتشار محتوا در هر بستری که مورد نیاز است، حفظ محتوا نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهطورمعمول استراتژیستهای محتوایی بعد از انتشار محتوا هم دست از کار نمیکشند و با بررسی دقیق روند برخورد مخاطب با محتوای منتشر شده سعی میکنند تا بتوانند دید دقیقی از استراتژی تدوین شده بدست آورند. اگر نتایج مثبت بوده باشد ادامه مسیر مناسب است و اگر نتایج در برخی از محتواهای تولید و منتشر شده خوب نباشد باید فکری به حال تغییر آن کرد.
در پایان باید گفت چرخه حیات استراتژی محتوا تفاوت بسیار زیادی با چرخه حیات محتوا دارد، چرخه حیات محتوا میتواند بسته به جایی که منتشر میشود متغییر باشد. به عنوان مثال محتوای منتشر شده روی سایت بهطورمعمول پایدار است ولی محتوای مربوط به شبکههای اجتماعی بیشتر وابسته به زمان است و اگر زمان بگذرد ممکن است دسترسی به محتوای گذشته به راحتی انجام نشود. توجه به اینکه محتوا در چه بستر و پلتفرمی منتشر میشود میتواند به تدوین بهتر استراتژی کمک کند.
برای طراحی و تدوین استراتژی محتوا، کسبوکارها نیازمند انجام کارهای تخصصی هستند. اگر در کسبوکار خود استراتژیست محتوا دارید میتوانید کار تدوین استراتژی محتوا را به او بسپارید اما اگر شخص متخصص در این حوزه در کسبوکار وجود ندارد بهترین راه استفاده از برونسپاری است. کارشناسان و استراتژیستهای محتوایی آژانس دیجیتال اپروچ با طراحی و تدوین استراتژی محتوایی بسیاری از برندهای معروف و معتبر، تجربه بسیار مناسبی برای ارائه بهترین خدمات به شما را دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان از قسمت تماس با ما در ارتباط باشید.
آدرس و شماره تماس
ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر
آدرس: ایران، تهران، خیابان فرمانیه