• خانه
  • خدمات
    • خدمات استراتژی دیجیتال
    • خدمات تخصصی دیجیتال مارکتینگ
    • خدمات طراحی وب‌ سایت
    • خدمات طراحی UI و UX
    • خدمات SEO
  • نمونه کار
  • بلاگ
  • موقعیت شغلی
    • موشن دیزاینر
    • گرافیک دیزاینر
    • عکاس و تصویربردار
    • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
Menu
  • خانه
  • خدمات
    • خدمات استراتژی دیجیتال
    • خدمات تخصصی دیجیتال مارکتینگ
    • خدمات طراحی وب‌ سایت
    • خدمات طراحی UI و UX
    • خدمات SEO
  • نمونه کار
  • بلاگ
  • موقعیت شغلی
    • موشن دیزاینر
    • گرافیک دیزاینر
    • عکاس و تصویربردار
    • همکاری با ما
  • درباره ما
  • تماس با ما
Instagram
ماتریس آیزنهاور
ماتریس آیزنهاور چیست؟
سه شنبه 25 مرداد‌ 1401
تکنیک پومودورو
تکنیک پومودورو
سه شنبه 25 مرداد‌ 1401
منتشر شده توسط admin روشن سه شنبه 25 مرداد‌ 1401
دسته‌بندی‌ها
  • مقالات
تگ‌ها
  • اصل پارتو
  • پارتو
  • قانون بیست هشتاد
  • قانون پارتو
قانون پارتو ۲۰۸۰

قانون پارتو یا اصل ۲۰/۸۰

خیلی وقت‌ها اولویت‌بندی انجام کارها کار ساده‌ای نیست. این‌که برای شروع باید چه کاری را انجام داد و در ادامه به چه مواردی پرداخت. همیشه کمبود زمان یکی از مهم‌ترین عوامل انجام نشدن کارهاست. اما در چنین شرایطی چه می‌توان کرد؟ برای انجام کارهای با اولویت بالا چطور باید برنامه‌ریزی کرد. قوانین و اصول متنوعی برای مدیریت زمان و کارها مطرح هست که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قانون پارتو یا اصل 20/80 است. این قانون می‌گوید 20 درصد کارها آنقدر مهم و حیاتی هستند که می‌توانند 80 درصد نتایج را رقم بزنند و برعکس 80 درصد کارهای پیچیده و زمان‌بر وجود دارند که به‌احتمال زیاد فقط 20 درصد نتایج را رقم می‌زنند. در ادامه به بررسی دقیق‌تر این قانون می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

داستان شکل‌گیری اصل پارتو

جالب است بدانید که برعکس بسیاری از اسامی که برای مدل‌ها و اصول مدیریتی در نظر گرفته می‌شود اصل پارتو را شخصی به نام جوزف جوران پایه‌ریزی کرده است. البته رد و نشان شخصی به نام پارتو نیز در این اصل دیده می‌شود. داستان از اینجا شروع می‌شود که جوزف جوران در کارهای آفرد پارتو اقتصاددان ایتالیایی مطلبی را می‌خواند، او نوشته بود «80 درصد ثروت کشور ایتالیا در اختیار (به عنوان مالک یا تحت کنترل) 20 درصد از جمعیت این کشور است». جوزف جوران با مطالعه این مطلب و دقت بر دیگر فرایندها و حوزه‌ها به این نتیجه رسید که اصل 20/80 می‌تواند در اکثر غریب به اتفاق مسائل صدق کند.
او حرف پارتو را با کمی تغییر و تعمیم به دیگر حوزه‌ها چنین مطرح کرد «در هر حوزه‌ای به‌طورمعمول یک اقلیت حیاتی و مهم وجود دارد و یک اکثریت کم اهمیت و مملو از جزییات کم ارزش» به این ترتیب این اصل در بسیاری از علوم از سال‌ها قبل مطرح و تایید شده است.
ولی دلیل عمده اینکه این قانون به نام پارتو نام‌‌گذاری شد این بود که جورج جوران آن‌قدر روی نام پارتو تاکید داشت که موجب شد این اصل به نام پارتو در جهان مطرح شود.
البته کتاب‌ها و منابع متنی، صوتی و تصویری بسیار زیادی از قانون پارتو ایجاد و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. این موارد بعد از جوزف جوران و در حمایت از اصل پارتو ایجاد شده است. نقدهایی نیز به این اصل وجود دارد و مانند بسیاری از اصول دیگر مثال‌های نقضی وجود دارد ولی در هر حال اکثریت افراد در حوزه‌های مختلف بر ارزشمندی این اصل توافق دارند.

مثال‌های پارتو

در زندگی کار و حتی زندگی روزمره به احتمال زیاد با تعداد زیادی از اتفاقاتی که اصل پارتو را تایید می‌کنند روبرو شده‌اید. چند مثال را با هم بررسی می‌کنیم.

80 درصد زمان صحبت شما با 20 درصد دوستان‌تان اتفاق می‌افتد.
20 درصد محصولات یک‌ کسب‌وکار آنلاین 80 درصد سود آن را می‌سازد.
80 درصد زمان کلاس به بیان 20 درصد مطالب مفید درسی صرف می‌شود.
20 درصد از امکانات خودرو شما در 80 درصد مواقع مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همان‌طور که می‌بینید بسیاری از مسائل از این قانون پیروی می‌کنند. اگر شما هم مثالی از این قانون دارید در بخش نظرات برای ما و دیگر خوانندگان مطلب درج کنید.

بیست مساوی هشتاد

قانون یا اصل پارتو نتایج جالبی را بیان می‌کند. طبق این اصل 80 درصد نتایج و دستاوردهای هر کسب‌وکاری، حاصل 20 درصد تلاش‌های افراد آن است. بنابراین برای مدیریت مناسب افراد و زمان کسب‌وکار استفاده از قانون بیست هشتاد می‌تواند بسیار مفید باشد.
شاید در نگاه اول تساوی بیست و هشتاد منطقی به نظر نرسد اما زمانی که بدانیم با برنامه‌ریزی دقیق و درست می‌توان با استفاده از بیست درصد توان و ظرفیت موجود هشتاد درصد نتایج را بدست آورد ذهن ما را برای برنامه‌ریزی با استفاده از اصل بیست هشتاد درگیر می‌کند.
مدیران موفق کسب‌وکارها در برنامه‌ریزی بهبود و بهره‌وری سازمان از این قانون استفاده می‌کنند و سعی دارند با استفاده از اولویت‌بندی کارها و شناسایی 20 درصد تاثیرگذار روی نتایج 80 درصدی تمرکز کنند.

قانون پارتو در دیجیتال مارکتینگ

هزینه‌کرد بدون اولویت‌بندی یکی از مسائل و مشکلات کسب‌وکارها در حوزه دیجیتال مارکتینگ است. ما در آژانس دیجیتال اپروچ سعی داریم با استفاده از اصل پارتو و قانون بیست هشتاد با بررسی دقیق کسب‌وکار شما و بررسی رقبا و مخاطبان هدف شما، بیست درصد مخاطبانی را هدف قرار دهیم که به‌ احتمال زیاد هشتاد درصد سودآوری شرکت شما را تامین می‌کنند.
اگر بتوانید بیست درصد مخاطبان یا مشتریان را که بیشتر و بهتر با کسب‌وکار شما ارتباط می‌گیرند انتخاب کنید، در بازه زمانی کمتر و با سرعت بالاتر می‌توانید نیازهای این افراد را شناسایی کنید.
کارشناسان و استراتژیست‌های آژانس دیجیتال اپروج در انجام این مهم به شما کمک می‌کنند. شناسایی دقیق نیازهای مخاطبان هدف می‌تواند به ایجاد یک برنامه‌ریزی دقیق کمک کند. اگر به دنبال دریافت مشاوره در این زمینه هستید می‌توانید با ما در ارتباط باشید. بخش تماس با ما وب‌سایت آژانس دیجیتال اپروچ یکی از سریع‌ترین راه‌های ارتباطی با ماست. درخواست و نیاز خود را مطرح کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما در تماس باشند.

نسبت تناسب بیست هشتاد

بسیاری از ما در طول روز فعالیت‌های بسیار زیادی انجام می‌دهیم ولی در انتهای روز کارهای بسیار زیادی هستند که بخشی از آن را انجام داده‌ایم و باقی موارد همچنان نیمه‌کاره باقی است. اگر می‌خواهید برنامه‌ریزی دقیق و موثری برای خود و سازمان خود داشته باشید باید هر روز به 20 درصد کارهای مهم فکر کنید که می‌توانند 80 درصد نتیجه ایجاد کنند. از وسوسه اولویت دادن کارهای کوچک باید چشم‌پوشی کنید و سعی کنید کارهای بزرگ و سخت را زودتر انجام دهید. کارهایی که به نظر می‌رسد بسیار سخت هستند و به احتمال زیاد انتخاب اکثر ما این است که آن‌ها را در آخر روز انجام دهیم. اما درگیر شدن ذهن با 80 درصد کارهای کم اهمیت موجب خستگی ذهن شده و در نهایت کارهای بزرگ و مهم انجام نشده باقی می‌مانند. بنابراین بهترین حالت این است که در ابتدای هر روز، هر هفته، هر ماه، هر سه‌ماهه و هر شش ماهه، برنامه‌ریزی دقیقی از کارهای 20 درصدی خود داشته باشید. این مسئله به شما کمک می‌کند با انجام فعالیت‌های کمتر اما مهم نتیجه بهتری بگیرید.

جمع‌بندی

برای برنامه‌ریزی دقیق موفقیت کسب‌وکار در حوزه دیجیتال مارکتینگ نیاز به بررسی دقیق فعالیت‌ها و اولویت‌بندی و تقسیم آن به فرمول 20/80 دارید. اگر در این حوزه توانمند هستید می‌توانید تقسیم‌بندی وظایف را انجام دهید اما اگر در این حوزه نیاز به مشاوره تخصصی هستید می‌توانید با کارشناسان آژانس دیجیتال اپروچ در ارتباط باشید.

Share
16
admin
admin

مطالب مرتبط

گوگل بارد

گوگل بارد

دوشنبه 1 اسفند‌ 1401

گوگل بارد چیست؟ بارد رقیب چت جی‌ پی تی


مطالعه بیشتر
openai

openai

سه شنبه 18 بهمن‌ 1401

ChatGPT OpenAI انقلابی در تجربه چت مبتنی بر هوش مصنوعی


مطالعه بیشتر
چت جی پی تی

ChatGPT

یکشنبه 16 بهمن‌ 1401

چت جی‌پی‌تی چیست؟ ChatGPT چه کاربردی دارد؟


مطالعه بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما در تماس باشید.

آژانس دیجیتال اپروچ

آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان است.

ایمیل:

info@approachagency.ir

approachagency.ir@gmail.com

989369328864+

ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر

آدرس: ایران، تهران، خیابان فرمانیه

Linkedin Instagram

Copyright 1402 © All rights Reserved. Design by Approach Agency