با ما در تماس باشید.
آدرس و شماره تماس
989369328864+
ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر
آدرس: ایران، تهران، خیابان فرمانیه
بهطورکلی ما دیجیتال مارکتینگ را در همه جا استفاده میکنیم. اما باید بدانیم که دیجیتال مارکتینگ خود شامل انواع مختلفی بازاریابی است و کانالها و قابلیتهای آنها هر روز در حال افزایش است.
یکی از استراتژیها و روشهای بازاریابی دیجیتال که شاید کمتر به آن پرداخته شده است بازاریابی عملکردی (Performance Marketing) است.
کسبوکارها این امکان را میدهد تا فقط زمانی پرداخت هزینه کنند که کاری برای آنها و کسبوکارشان انجام شده است. به عنوان مثال زمانی که یک کاربر روی یک بنر تبلیغاتی مربوط به یک کسبوکار کلیک میکند یا محصولی از کسبوکار را خریداری میکند.
در واقع در پرفرمنس مارکتینگ شما زمانی هزینه پرداخت میکنید که عملی که قرار بوده کار انجام دهد را انجام دهد. در این مطلب ما به بررسی بازاریابی عملکردی میپردازیم، اینکه چگونه کار میکند، چرا باید از آن استفاده کنیم و چه کانالهایی برای بازاریابی عملکردی وجود دارد پس با ما همراه باشید.
بازاریابی عملکردی یک استراتژی بازاریابی دیجیتال است که توسط نتایج بررسی میشود. برای شرکتهایی که به دنبال دستیابی به مخاطبان خود در مقیاس بزرگ هستند این روش ایدهآل است، زیرا پرداخت بر اساس نحوه تعامل کاربران با محتوا انجام خواهد شد.
بازاریابی عملکردی به شکلی از بازاریابی دیجیتال اشاره دارد که در آن برندها تنها پس از دستیابی به اهداف تجاری یا زمانی که اقدامات خاصی مانند کلیک، فروش یا سرنخ انجام شده است، به ارائه دهندگان خدمات بازاریابی هزینه پرداخت میکنند. به عبارت دیگر، بازاریابی مبتنی بر عملکرد است.
بازاریابی عملکرد زمانی کار میکند که تبلیغکنندگان با آژانسها یا ناشران ارتباط برقرار کنند تا تبلیغات شرکت خود را در هر تعداد از کانالهای بازاریابی عملکردی طراحی و منتشر کنند. رسانههای اجتماعی، موتورهای جستجو، ویدیوها، محتوای وب، و موارد دیگر. این تبلیغکنندگان بهجای پرداخت هزینه برای یک تبلیغ به روش سنتی، بر اساس میزان عملکرد آگهیشان، با اندازهگیری تعداد کلیکها، نمایشها، اشتراکگذاریها یا فروش، هزینه را پرداخت میکنند.
تبلیغکنندگان تبلیغات خود را در یک کانال معین قرار میدهند (در ادامه کانالهای برتر را معرفی خواهیم کرد)، و سپس بر اساس نحوه عملکرد آن تبلیغ، هزینه پرداخت میکنند. برای بازاریابی عملکرد چند روش مختلف برای پرداخت وجود دارد که عبارتند از:
تبلیغکنندگان بر اساس تعداد دفعاتی که روی تبلیغ آنها کلیک شده است، پرداخت میکنند. این یک راه خوب برای هدایت ترافیک به سایت شما است. همچنین میتوانید از این روش برای کمپینهای خود و برای رسیدن کاربران به صفحات لندینگ خود استفاده کنید.
نمایشها در اصل نشان دادن تبلیغات شما به کاربران هستند. با CPM، شما به ازای هر هزار بازدید پول پرداخت میکنید (بنابراین اگر برای مثال، 25000 نفر آگهی شما را مشاهده کنند، شما 25 برابر هزینه پایه 1000 بازدید باید هزینه پرداخت کنید).
با CPS، فقط زمانی هزینه پرداخت میکنید که فروشی توسط یک تبلیغ انجام شده باشد. این سیستم بهطورمعمول در بازاریابی دیجیتال در سطح بالا نیز استفاده میشود.
بسیار شبیه هزینه به ازای هر فروش است، با CPL زمانی که شخصی برای چیزی ثبت نام میکند، مانند خبرنامه ایمیل یا وبینار، شما هزینه پرداخت میکنید. CPL سرنخ ایجاد میکند، بنابراین میتوانید از این روش استفاده کنید و فروش را افزایش دهید. نمونه دیگر CPL فرمهای مشاوره است که در بسیاری از سایتها وجود دارد.
هزینه به ازای هر عمل مشابه CPL و CPS است اما این مدل کمی عمومیتر است. با این ساختار، زمانی که مصرفکنندگان یک اقدام خاص را انجام میدهند (که میتواند شامل فروش، اشتراکگذاری اطلاعات تماس، بازدید از وبلاگ شما و…) باشد، تبلیغکنندگان هزینه پرداخت میکنند.
روشها و عناوین دیگری نیز ممکن است وجود داشته باشد که همه آنها به عنوان زیرمجموعههای روش PPC یا پرداخت به ازای کلیک هستند.
چه کانالهایی برای بازاریابی عملکرد بهتر عمل میکنند؟ پنج نوع بازاریابی عملکردی وجود دارد که آژانسها و تبلیغکنندگان از آنها برای هدایت ترافیک مخاطبان استفاده میکنند:
اگر در فضای دیجیتال فعال باشید، به احتمال زیاد، تبلیغات نمایشی زیادی را دیدهاید. این تبلیغات در کنار وبسایتهای شبکههای اجتماعی مانند لینکدین و فیسبوک یا در بالا یا پایین صفحه وب خبری که به تازگی بازدید کردهاید ظاهر میشوند. اگرچه این گونه تبلیغات به دلیل محبوبیت فزاینده توسط برنامهها و افزونههای مختلف بلاک شدهاند و ممکن است برخی از کاربران از نمایش آنها جلوگیری کنند، اما بسیاری از شرکتها هنوز با تبلیغات نمایشی که از محتوای تعاملی، ویدیوها و طراحی گرافیکی جذاب استفاده میکنند، به موفقیت دست مییابند.
شاید ترجمه بومی ترجمه خوبی نباشد ولی از آنجایی که این تبلیغات در بطن وبسایتها قرار میگیرند و برای مدت زمان زیادی میتوانند در یک وبسایت حضور داشته باشند عبارت بومی عبارت بدی هم نیست. تبلیغات بومی از ظاهر طبیعی یک صفحه وب یا سایت برای تبلیغ محتوای حمایت شده استفاده می کند. برای مثال، ویدیوهای حمایت شده ممکن است در بخش «تماشا بعدی» یک صفحه YouTube ظاهر شوند. تبلیغات بومی نیز در سایتهای تجارت الکترونیک محبوب هستند، به عنوان مثال، ممکن است آنها را در بازارهای دیجیتال مانند دیجیکالا دیده باشید. تبلیغات بومی به این دلیل کار میکند که به محتوای حمایتشده شما اجازه میدهد در کنار سایر انواع محتوای ارگانیک سایت حضور داشته باشند و زندگی کنند. اغلب، کاربران بین این نوع محتواها تفاوتی قائل نمیشوند و به شما این امکان را میدهند که برند خود را به گونهای که طبیعی به نظر میرسد تبلیغ کنید. در این روش محتوای تبلیغاتی در کنار محتوای وبسایت قرار میگیرد به نحوی که کاربر به راحتی متوجه تفاوت این دو محتوا نمیشود.
بازاریابی محتوا همه چیز در مورد آموزش مخاطبان شماست. براساس آمارها، هزینه آن نیز 62 درصد کمتر از بازاریابی خارجی است و سه برابر بیشتر سرنخ ایجاد میکند. در بازاریابی محتوا، تمرکز بر ارائه اطلاعات مفید به کاربران و قرار دادن نام تجاری شما در پس زمینه است. برای مثال، یک شرکت ویتامین ممکن است مجموعهای از پستهای وبلاگی آموزنده در مورد مزایای پروبیوتیکها بنویسد، با پیوندی به پروبیوتیکهایی که میفروشد. بازاریابی محتوا کانالی است که میتواند شامل پستهای وبلاگ، مطالعات موردی، کتابهای الکترونیکی و… باشد.
برای بازاریابان عملکردی، رسانههای اجتماعی یک بهشت است. این نه تنها فرصتی را برای دستیابی به کاربران و هدایت آنها به سایت شماست بلکه کاربران همچنین میتوانند محتوای حمایت شده شما را به صورت ارگانیک به اشتراک بگذارند و دسترسی شما را بسیار فراتر از پست اصلی گسترش دهند. فیسبوک گستردهترین لیست خدمات را برای بازاریابان عملکردی ارائه میدهد، اما پلتفرمهای دیگر سوشال مدیا مانند لینکدین، اینستاگرام و توییتر نیز فرصتهای زیادی را برای دستیابی به مشتریان جدید ارائه میدهند.
بیشتر تحقیقات آنلاین از طریق موتورهای جستجو انجام میشود و این بدان معناست که داشتن سایتی که برای بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) بهینه شده باشد، ضروری است. از نظر بازاریابی عملکردی، تمرکز در درجه اول بر روی هزینه به ازای کلیک (CPC) است، به ویژه برای تبلیغات پولی. برای SEM ارگانیک، بسیاری از بازاریابان عملکرد به بازاریابی محتوا و صفحات فرود بهینه شده سئو متکی هستند.
با توجه به اینکه آینده بازاریابی دیجیتال هر سال امیدوارکنندهتر به نظر میرسد، استفاده از کانالهای بازاریابی عملکردی میتواند به شما کمک کند تا تلاشهای تبلیغاتی خود را برای برآورده کردن نیازهای کسبوکار خود انجام دهید.
بازاریابی عملکردی روشی خلاقانه و مؤثر برای تنوع بخشیدن به مخاطبان و گسترش دامنه دسترسی شماست، در عین حال که دادههای ارزشمندی را به دست میآورید میتوانید به حدی که برای شما اثربخش است هزینه کنید. اما این مزایا به همین جا ختم نمیشود. هنگامی که از عملکرد کامل بازاریابی عملکردی، از تبلیغات بومی و وابسته گرفته تا محتوای رسانههای اجتماعی حمایت شده استفاده کنید، خواهید دید که رشد کسبوکارتان آسانتر از همیشه است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در آژانس دیجیتال اپروچ در تماس باشید.
آدرس و شماره تماس
ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر
آدرس: ایران، تهران، خیابان فرمانیه