با ما در تماس باشید.
آدرس و شماره تماس
989369328864+
ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر
آدرس: ایران، تهران، خیابان فرمانیه
مارکتینگ اتومیشن از ترکیب مارکتینگ و اتومیشن تشکیل شده است. با بررسی تکتک این کلمات میتوان مفهوم دقیق مارکتینگ اتومیشن را درک کرد.
مارکتینگ که در فارسی به بازاریابی ترجمه شده است به مجموعه فعالیتهایی گفته میشود که سازمانها، برندها و کسبوکارها برای معرفی و فروش محصولات خود به مخاطبان و مشتریان بالقوه به کار میگیرند تا بتوانند آنها را متقاعد کنند که محصولات و خدماتشان مناسب مشتریان است.
معنی و مفهوم اتومیشن یا به فرانسه اتوماسین هم سالهاست که در کشور ما ایران جا افتاده است. هر وقت صحبت از اتومیشن است یعنی کارهایی که قبلتر افراد به صورت دستی و انسانی انجام میدادند توسط سیستم و به صورت اتوماتیک انجام شود.
از ترکیب دو عبارت مارکتینگ و اتومیشن، عبارت مارکتینگ اتومیشن شکل گرفته است. در ادامه این مطلب به صورت دقیق با مفهوم مارکتینگ اتومیشن و کاربردهای آن آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.
مارکتینگ اتومیشن از نرمافزارهایی برای خودکارسازی فرایندهای مارکتینگ استفاده میکند. واحدهای مارکتینگ سازمانها و کسبوکارها میتوانند برخی از فرایندهای تکراری خود مانند ارسال ایمیل، ارسال پست پیام در رسانههای اجتماعی و حتی بخشی از کمپینهای تبلیغاتی خود را اتوماتیک کنند. مارکتینگ اتومیشن نه فقط به خاطر افزایش کارایی بلکه به خاطر ایجاد یک تجربه شخصیسازی شده برای مشتری حائز اهمیت است. فناوریهای مارکتینگ اتومیشن به سریعتر و آسانتر شدن کارها کمک میکنند. بنابراین شما با بکارگیری نرمافزارهای مارکتینگ اتومیشن بسیاری از فعالیتهای تبلیغاتی شرکت را به صورت اتوماتیک انجام دهید.
وقتی به کسبوکارهای مختلف نگاه میکنیم اکثر آنها با یک چالش مشترک مواجه هستند. اینکه چطور بتوانند برای کسبوکار خود مشتریان بالقوه و سرنخ پیدا کنند و مهمتر از آن چطور بتوانند مشتریان قبلی خود را حفظ کنند.
چالش دیگری که برای بسیاری از کسبوکارها پیش میآید، حجم بالای مشتریان است. حالا چرا کسبوکارها زمانی که تعداد مشتریان آنها زیاد میشود با چالش روبرو میشوند. پاسخ ساده است، آنها نمیدانند که چطور میتوانند پیامهای مناسب و متناسب با هر مشتری را برای اون ارسال کنند. این چالش زمانی مهمتر میشود که بین مشتریان تنوع زیادی وجود داشته باشد. فرض کنید مشتریانی دارید که هر روز به وبسایت شما سر میزنند و مشتریانی دارید که بعد از ثبتنام در وبسایت شما و ثبت اولین تا به امروز دیگر به سایت سر نزدهاند. اگر یک پیام را برای هر دو دسته ارسال کنید ممکن است برای یک گروه خوشایند به نظر نرسد. مارکتینگ اتومیشن به شما کمک میکند که دادههای موجود از مشتریان را دستهبندی کنید.
اکثر کسبوکارها مارکتینگ اتومیشن را یک ابزار معمول میدانند که برای افزایش سرنخها و مدیریت ایمیلهای تکراری ایدهآل به نظر میرسد. در حالی که مارکتینگ اتومیشن میتواند فرایند ایمیل مارکتینگ را مدیریت کرده و آن را آسان کند.
مارکتینگ اتومیشن باید در طول چرخه عمر مشتری مستقر شود. از همان لحظه اول ارتباط مشتری شما با کسبوکارتان تا بعد از خرید و تجربه استفاده از محصول یا خدمت شما، مارکتینگ اتومیشن باید با مشتریان شما در تعامل باشد. این تعامل میتواند به ایجاد یک رابطه سالم و طولانی مدت با مشتری کمک کند. بهطورکلی مارکتینگ اتومیشن سه مزیت اصلی برای کسبوکار شما به ارمغان میآورد:
یکی از مزیتهای مهم مارکتینگ اتومیشن شخصیسازی تجارب کاربری است. اما این مسئله چه مفهومی دارد؟ هر فردی از هر نقطه تماسی که با کسبوکار شما آشنا میشود در حال به جای گذاشتن دادههایی است که وجود این دادهها میتواند به شما کمک شایانی کند. اما ثبت و ضبط دستی این دادهها کاری ناممکن است. فرض کنید در روز افراد زیادی از وبسایت شما بازدید میکنند اینکه هر کدام از آنها از کجا به سایت وارد شدهاند، چه مسیری را طی کردهاند و چطور خارج شدهاند مسئله مهمی است که میتواند به تصمیمگیری شما کمک کند. مارکتینگ اتومیشن میتواند به شما کمک کند که افراد را دستهبندی کنید، و مشخص کنید برای هر کدام از این دستهبندیها چه سناریویی باید اجرا شود. به عنوان مثال همه افرادی که وارد صفحه خرید شدهاند ولی از آن خارج شدهاند بعد از دو روز یک کد تخفیف دریافت کنند. این فعالیت را میتوانید به صورت دستی انجام دهید ولی اگر تعداد این سناریوها زیاد شود امکان انجام دستی آن وجود ندارد. ابزارهای مارکتینگ اتومیشن به شما کمک میکنند که سناریوهای مختلف را در نظر بگیرید و در سیستم مشخص کنید که برای هر سناریو چه اتفاق مارکتینگی به صورت خودکار باید انجام شود. اگر بتوانید مسیرهای کاربران را رصد کنید، میتوانید فرایندهای مرتبط به جذب، نگهداشت و وفاداری مشتریان را با استفاده از مارکتینگ اتومیشن مدیریت کنید. در واقع شما میتوانید تشخیص دهید که چه محتوایی برای مشتریان شما کارآمدتر است و چطور میتوانید محتوای بهتری را به کاربران خود پیشنهاد دهید تا جذب شما شوند.
فرایندهای مارکتینگ و تبلیغات از ساده تا پیچیده دستهبندی میشوند. بسیاری از فرایندها، به صورت دستی انجام میشود، ولی با استفاده از مارکتینگ اتومیشن میتوانید تمامی فرایندهای مارکتینگ و تبلیغات خود را به صورت اتوماتیک انجام دهید. در روش سنتی بخشهای مختلف سازمان به صورت سیلوهای جدا از هم شکل میگرفتند. در واقع هر کدام از واحدهای سازمان به نحوی دادهها و اطلاعات مشتریان را جمعآوری میکنند ولی ارتباط بین این واحدها برقرار نیست.
با استفاده از مارکتینگ اتومیشن شما میتوانید فرایندهایی را طراحی کنید که دادهها و اطلاعات همه بخشها در یک مرکز جمعآوری شود و براساس تحلیل این دادهها بتوانید فرایندهای مارکتینگ خود را به صورت اتوماتیک فعال کنید.
به عنوان مثال ممکن است اطلاعات مربوط به ثبتنام افراد در سایت در واحد فنی وجود داشته باشد و اطلاعات خرید هر کاربر در بخش فروش وجود داشته باشد. با استفاده از مارکتینگ اتومیشن میتوانید این دو منبع دادهای را به هم وصل کنید و براساس ویژگیهای مخاطبین پیامهای مناسب ارسال کنید.
دادههای کسبوکار و دادههای مارکتینگ میتوانند در کنار هم قدرت بسیار زیادی را برای کسبوکار شما به ارمغان آورند. فرض کنید کسبوکار شما در حوزه فروش آنلاین محصولات ورزشی است. دادههای کسبوکار به شما نشان میدهند که میزان فروش شما در چه فصولی بیشتر است. چه افرادی بیش از یک بار محصول شما را خریداری کردهاند و اطلاعات دیگری از این دست را میتوانید از دادههای کسبوکار بدست آورید. اما از طرف دیگر مارکتینگ هم دادههای ارزشمندی را در اختیار کسبوکار شما قرار میدهند. به عنوان مثال ممکن است دادههای مارکتینگ به شما نشان دهند که سن افرادی که به سایت شما سر میزنند چقدر است؟ سطح مالی، اجتماعی، اقتصادی مخاطبان شما چگونه ست؟ و اطلاعات دیگری از این دست را میتوانید بدست آورید.
مارکتینگ اتومیشن به شما کمک میکند که انواع سناریوهای ممکن ترکیبی بین دادههای مارکتینگ و دادههای کسبوکار را بررسی و طراحی کنید. به عنوان مثال مشخص کنید که افرادی که سطح مالی متوسط دارند در ابتدای ماه پیامکی حاوی کد تخفیف دریافت کنند. این فقط یک نمونه از سناریوهایی است که میتواند برای کسبوکار شما مطرح باشد.
در بهترین حالت، مارکتینگ اتومیشن ترکیبی از نرم افزار، استراتژی و مشتریمداری است. مارکتینگ اتومیشن به شما امکان میدهد با محتوای بسیار شخصیشده و مفید، مشتریان بالقوه را پرورش دهید تا به مشتریان خوشحال و حامیان وفادار تبدیل شوند.
برای استفاده حداکثری از مارکتینگ اتومیشن، کسبوکارها باید مارکتینگ اتومیشن را در سراسر فرایندهای کسبوکار جاری و ساری کنند تا از جزیرهای شدن فعالیتها جلوگیری شود و همه بخشها و تیمها بتوانند به صورت یکپارچه فعالیت کنند. ابزارهای مارکتینگ اتومیشن به تنهایی ارزش خاصی ندارند و این نگرش مدیران و وجود نیروهای باهوش و خلاق است که میتواند مارکتینگ اتومیشن را موفق کند.
با تمرکز بر سفر مشتری به جای نیازهای کسبوٰکار نیازهای مشتری را مد نظر قرار دهید. نقاط تماس بالقوه را شناسایی کنید. شما باید نقاط تماسی را شناسایی کنید که مارکتینگ اتومیشن بتواند دادههای آن را رصد کند. به این ترتیب میتوانید اطلاعات جامعی را از مشتریان خود جمعآوری کنید.
با استفاده از یک CRM که با نرم افزار ارتباط با مشتری است فعالیتهای کسبوکار شما یکپارچه میشود، مخاطبین سازماندهی میشوند، بنابراین هر اقدامی که مشتری انجام میدهد به عنوان نقطه داده تعاملی در فرایندها ردیابی میشود.
از این نقاط داده برای اتصال مشتریان به مرحله بعدی سفرشان استفاده کنید.
یک استراتژی مارکتینگ اتومیشن عالی، تیمهای شما را با اولویتبندی وظایف و تسریع در دستیابی همگامسازی میکند. سوابق تماس میتواند در اختیار تیم بازاریابی قرار گیرد تا زمانی که سرنخ ایجاد میشود، آماده تماس با فروش باشد، در این مرحله سیستم مارکتینگ اتومیشن میتواند به اکانتها اطلاع دهد که سر نخ جدیدی فعال شده است. هنگامی که مشتری خرید میکند، پیامکی به همه افراد درگیر در این فرایند در سازمان ارسال میشود تا آنها در جریان قرار بگیرند که مشتری جدید خریدی را انجام داده است. این فرآیند نه تنها یکپارچه و کارآمد است، بلکه یک رابطه بلندمدت بین مشتری و کسب و کار ایجاد میکند. با این دادهها و اطلاعات شما و تیمتان خیلی سریعتر در جریان اتفاقات داخل مجموعه قرار میگیرید.
اگر شما هم به دنبال دریافت خدمات مارکتینگ اتومیشن هستید با کارشناسان اپروچ در تماس باشید. در بخش نظرات میتوانید تجارب خود را در مورد استفاده از ابزارهای مارکتینگ اتومیشن برای آژانس دیجیتال اپروچ بنویسید.
آدرس و شماره تماس
ساعت کاری: از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر
آدرس: ایران، تهران، خیابان فرمانیه
4 Comments
سپاس از مطلب مفیدتون.
خیلی مطلب جذاب و خوبی بود
راستش خیلی آشنایی با مارکتینگ اتومیشن نداشتم و دوست داشتم اطلاعات کسب کنم که کامل متوجه شدم در حد آشنایی
دمتون گرم
سپاس از شما
کاش یه چند تا مثال عملی تر هم می زدید البته مثال داشت ولی اگه مثال ها بیشتر می شد بهتر بود کلا خوب بود مرسی